Een bezoek eind 2020 bracht ons in een showroom van vele, zeer vele orgels. Aangezien mijn handen al 10 jaar geen orgel meer hadden aangeraakt, voelde ik me in een muziekhemel terechtgekomen. Te kust en te keur rondwandelen en vanaf de instapmodellen maar begonnen met spelen, registreren, aanvoelen en vooral luisteren. Een voor ons nieuwe wereld, sinds de ontwikkelingen in de afgelopen 10 jaar. Naast de bekende merken zoals Johannus viel in de andere ruimte al snel het nieuwe uiterlijk van een orgel op, wat de Mixtuur-lijn bleek te zijn. Een feest van een geluid kwam ons tegemoet met het spelen op deze voor ons nieuw soort van instrument. Een wanen in een echte kerk.
Wennen is het om geen fysieke knoppen meer te hebben maar een modern tablet met alle disposities. Het geluid is zoals een orgel moet klinken. De keuze was toen vooral tussen de Intrada en de Etude. Gezien mijn opleidingsniveau voelde de Intrada een maatje te groot en is het de Etude geworden. Het vervolgens qua kleur en toetsen aan kunnen passen naar eigen wens en smaak maakt uiteindelijk een orgel wat precies past bij onze persoonlijke voorkeuren. Een mooie sample erbij cadeau gekregen, hoe fijn is dat!
Nu is het gevoel van op meerdere orgels in één te spelen een heel rijke beleving. Al gelang de keuze van bladmuziek kan ik de sample kiezen die erbij past, barok of juist meer romantisch. Het spelen op houten toetsen geeft nog eens extra dat ‘echte kerkorgel-gevoel’. De komende jaren kan ik me verdiepen in de verschillende disposities en er al mijn fantasie en spelvariatie in kwijt.
“Een feest van een geluid kwam ons tegemoet met het spelen op deze voor ons nieuw soort van instrument.”
Met de fijne kast is het ook niet meer het logge instrument wat ik eerder gewend was. Stijlvol en rustig is de uitstraling.
Kortom, een mooi orgel met veel mogelijkheden en een prachtige klank en eenvoudige doch stijlvolle uitstraling. Na 10 jaar kan ik me weer uitleven en de vingertjes flink losmaken.