Bij het eerste akkoord achter de tweeklaviers Vivaldi slaat de vonk meteen over. Wat een magnifieke klank.
Met zijn bijzondere klank, uitmuntende klankafstraling en gevarieerde dispositie maakt de Vivaldi 250 een royaal gebaar naar het pijporgel. Vertrouwde kwaliteit in een nieuw jasje. Of, anders gezegd: De Vivaldi 250 is de moderne klassieker van Johannus.
De organist die in zijn eigen huiskamer wil concerteren, heeft in de Vivaldi 250 een partner gevonden. Onder meer de rijke dispositie en het weergaloze audiosysteem maken dit orgel tot een bijzonder instrument. Tot een instrument waarmee de bespeler een band opbouwt.
Met de keuze uit een romantische, symfonische, barokke en historische orgelstijl, kan de registratie tot op de millimeter worden gefinetuned op het gevoel dat de bespeler bij zijn orgelspel heeft. Alsof dat niet genoeg is, kan ook nog worden gekozen uit drie variaties per stijl. Anders gezegd: de organist beschikt met één Vivaldi over twaalf unieke orgels.
Van de dragende 32-voets Bombarde in het pedaal tot de heldere Mixtuur in het hoofdwerk en de ruisende Nasard in het positief: het is alsof alle stemmen van de Vivaldi persoonlijk tot de organist spreken. En eigenlijk is dat ook een beetje zo. De kwalitatief hoogwaardige breedbandtweeters, subtiel in de lessenaar verwerkt, zorgen voor een loepzuivere articulatie en kleuring van de directe toonafstraling van orgelpijpen.
Dankzij het geïntegreerde Real Time Sampling-systeem klinken uit de Vivaldi uitsluitend authentieke pijporgelklanken. Deze belevenis wordt versterkt door het Adaptive Ambiance System, een techniek die de levensechte galm van kathedralen vanuit verschillende posities laat horen. Wie het liefst op de orgelbank zit, hoort de pijpen tuffen: de oorspronkelijke klank overheerst. Wie liever achterin de kerk plaatsneemt, schakelt eenvoudig over door op een knopje te drukken. Op de achterste bank van de kathedraal versmelt de orgelklank volledig met de galm en valt de duidelijke articulatie van tonen weg. Doordat deze techniek vervolgens weer nauw samenwerkt met LIVEreverb, beschikt de organist bovendien over twaalf levensechte galmen, waardoor hij zich met het grootste gemak kan verplaatsen van het lieflijke St. Salviuskerkje in Limbricht naar La Grand-Combe in Zuid-Frankrijk.